Alla inlägg under augusti 2011

Av Jenny - 28 augusti 2011 21:21

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist. Började skolan 15 augusti, så mycket tid går åt läsande av kurslitteratur nu. Tänkte uppdatera er på vad jag haft för mig sedan sist.

   Har haft en känslomässig kris i princip hela augusti som jag börjar komma ut ur nu vilket är väldigt skönt. Ibland får jag en obeskrivlig och oförklarbar ångest som håller i sig i flera veckor. Önskar att jag slapp.

   Förra fredagen var jag på tjejkväll hemma hos min vän Natalia. Vi var fem tjejer som pratade och drack vin i flera timmar innan tre av oss gick ut på ett lokalt dansställe. Johan var ute med bandet och vi möttes upp på hemvägen runt halv två på natten. Hade i helhet en underbar kväll. Dagen efter däremot vaknade jag med en hemsk (självförvållad) huvudvärk. Dessutom var min ångest dubbelt så stark som under de tidigare dagarna och jag grät högt och mycket säkert fem-sex gånger under dagen. Panikattacken låg nära kände jag.

   På söndagen plockade mina föräldrar upp oss och vi åkte till Göteborg och med färja ut till Älvsborgs fästning där min lillasyster jobbat på café hela sommaren. Det var vackert väder, skönt att åka lite båt och känna havsluften i näsan och håret, men fortfarande gnagde ångesten i mig. Den gjorde mig utmattad och nästan apatisk. Kände inga positiva känslor alls, utan allting kändes bara mörkt. Började till och med att fundera på om jag inte älskade min underbara sambo längre, vilket bara gav mig ännu mer ångest. Fick pratat av mig lite med mamma och lillasyster ute på fästningen när vi var ensamma ett par minuter. De uttryckte båda två att mina känslor och rädslor var normala och min lillasyster frågade mig ifall jag kände kärlek till någon eller någonting alls just du och svaret var nej. Jag visste i min hjärna att jag älskade min familj och att jag älskade Johan, men jag kände inte kärleken. Jag bara visste om den, om ni förstår vad jag menar.

   Dagen efter, i måndags, så flyttade vi ut min pluggstation (alltså laptopen, högtalare, den gamla skolbänken jag har och kontorsstolen) till vardagsrummet så att jag inte skulle sitta så isolerad i sovrummet hela dagarna. Detta var ett jätteklokt beslut känner jag nu. Jag hade introkudktionslektioner i tyska och företagsekonomi.

   På tisdagen tänkte jag extra mycket på Heike (Amishai) och hur mycket jag saknar honom. Det var nämligen hans ettårsdag.

 

   Jag hade dessutom min första lektion i psykologi B och när jag kom hem fick jag Johans goda kyckling- och löksoppa till middag.

   I onsdags hade jag lektioner i marknadsföring och programhantering, sedan lunchade jag med min kära storebror som flyttat tillbaka till Alingsås efter nästan åtta år som Göteborgare. Dessutom skall han flytta in till centrum i oktober och kommer att bo riktigt nära oss.

   I torsdags åkte Johan, jag, min lillasyster och hennes pojkvän till Liseberg! Underbart! Åkte Lisebergsbanan, Balder, Radiobilarna, Slänggungan (som jag ALDRIG tänker åka igen, kedjorna knackade så oroväckande att jag nästan fick panik!), Flume Ride, Sagoslottet och Kanonen. Däremot åkte inte jag Atmosfear vilket de andra tre gjorde. Jag fick sådan ångest av att bara åka rulltrappan upp till attraktionen att jag valde att agera väskhållare medan de andra åkte.

   I fredags vad vi hår underbara Margita på fika och kattungelek! Alltid roligt att träffa henne. När vi var tillbaka i stan gick jag till min fina frisör Johanna på Nikita Hair Alingsås som klippte bort en hel del av min trasiga blekta hår. Ska se ifall jag kan ta en bra bild att visa er. På kvällen gick Johan och jag ut och åt middag, hyrde sedan en film och gosade på soffan.

   I går, lördag, var vi ute på landet hos Johans föräldrar det var dags för en kusinträff som de hade regelbundet förr men inte haft på att antal år. Jag valde att avstå helt från alkoholen p.g.a den bakfylleångesten jag haft veckan innan. Klokt val tycker jag. Kvällen var väldigt lyckad och jag är glad att jag träffat och lärt känna Johans släkt lite bättre.

  

Angående min "kris". Jag mår bättre nu och har gjort det ett antal dagar. Är inte helt mig själv igen, men känner ingen ångest. Bara et utmattning och en frånvaro. Svårt att koncentrera mig.

   Märkt att nu när en jättejobbig period avtar så älskar jag Johan mer än vanligt. Jag fylls av en sådan tacksamhet att han stått ut med mig, och min likgiltighet smälter till glädje när han ler mot mig. Den underbaraste mannen i världen.   



Angående viktnedgången så har jag inte vägt mig den här veckan. Tränat tre gånger iställen för fem som jag brukar, dessutom fuskade jag med dieten i torsdags på Liseberg, så jag vill faktitskt inte veta vad jag väger just nu. Väntar tills nästa fredag.

Av Jenny - 19 augusti 2011 09:46

Den här veckan har jag gått upp 1,1 kg, alltså väger jag över 90 kg igen.

   Midje-, stuss- och bystmått ligger på samma som förra veckan.

   Ska ha min mens vilken minut som helst, hoppas att det är anledningen till att jag gått upp.

Av Jenny - 18 augusti 2011 21:46

Varför är detta ett ämne som är så tabu för många? Jag har i ett par veckor gått omkring och mått dåligt över att jag alltmer sällan känner det där pirret i magen i mitt förhållande. Jag har sett romantiska filmer och serier vilket har resulterat i att jag börjat sakna början av ett fårhållande. Jag har nästan sörjt det faktum att Johan och jag inte kommer att ha en sådan början igen. Visst att förälskelsen kommer tillbaka i perioder, men det kommer ju aldrig att vara precis som det var i början.

   Efter att ha pratat med en tjejkompis om detta fenomen så har jag nu fått veta att dessa känslor och tankar är helt normala. Det som spelar roll är att jag trotts allt älskar Johan och vill vara med honom.

   De senaste två åren har mitt liv kretsat väldigt mycket runt Johan och vårat förhållande. Jag har inte haft många vänner på väldigt länge så när Johan varit i studion med bandet eller ute med sina vänner så har jag suttit ensam hemma och längtat efter honom. Detta har börjat få mig att må väldigt dåligt. Håller på att ändra detta nu, ska imorgon på tjejkväll hemma hos en väninna, och Johan ska ut med bandet.

   Detta kan låta som om jag inte är lycklig med Johan, men så är absolut inte fallet. Det bästa jag vet är fortfarande att gosa ner mig i Johans famn och kolla på Conan O'Brien i sängen på kvällen. Det är alltid honom jag vill ringa och prata med när vi är ifrån varandra och något roligt har hänt som jag vill berätta om. Han är min bästa vän, min klippa och otroligt sexig.  


Allt detta är något jag pratat med Johan om, och han förstår mig. Och han som har mycket mer erfarenhet av förhållanden än vad jag har säger även han att mina känslor är helt normala.


Idag har jag köpt nya vattenlösliga oljefärger, så nu är det dags för mig att börja måla igen! Kanske lägger upp lite foton på mina alster om jag lyckas skapa något vackert.

Av Jenny - 15 augusti 2011 16:26

Jag har alltid varit så övertygad om att jag är "äppelformad", men de senaste tre åren har min kroppsform ändrats ganska mycket. Jag hittade en sida med definitionerna:


Banana Body Description:

-You generally have an athletic body with toned arms.

-Rectangular shaped body.

-Your waist is less than 9 inches smaller than either your hip or bust measurements. (9 inches/tum är ca 23 cm)

-Your upper body is proportionate to your lower body.

-Smaller bust size.

-Not much curve at your waist.

-Usually have great legs.


Apple Body Description

-Inverted triangular shaped body

-The bust measurement is larger than the hip measurement.

-Large chest and bust for your frame.

-You carry most of your weight around your midsection.

-Usually have slim legs, hips, and bottom.


Pear Body Description

-Triangular shaped body

-Hip measurement is larger than the bust.

-Wide hips and bottom.

-You carry most of your weight on your hips, thighs, and bottom.

-Usually have slender neck and shoulders

-Often have a flat tummy


Hour Glass Body Description

-Classic Hourglass Shape

-The bust measurement is roughly the same as the hip measurement

-Your waist is about 10 inches smaller than your bust and hips. (10 tum är ca 25,5 cm)

-Your body looks proportionately curvy.


Enligt den här listan är jag timglasformad! 

   För mig skiljer det bara ca fem centimeter mellan bystmått och stussmått (bystmttet större). Alltså ganska nära.

   Det är en skillnad på ca 28 cm mellan byst och midja, och alltså ca 22 cm skillnad mellan midja och stuss. Så OK, stussmåttet mot midjemåttet indikerar väl snarare på äppelformad, så jag ligger väl någonstans mitt emellan äppelform och timglasform. Jag är nöjd ändå!


Hur är ni formade?    

Av Jenny - 15 augusti 2011 09:24

Jag har ett hjärnspöke. Det kommer ofta och smyger på mig när jag har haft en jobbig period, som nu. Jag får ångest samtidigt som att jag känner mig väldigt likgiltig. Jag känner en likgiltighet och en känslokyla inför allt och alla jag egentligen älskar. Både familjen och Johan. Detta gör att jag får fruktansvärt dåligt samvete och jätteångest. Igår när jag var ledsen så låg Johan och strök mig lugnt över armen och jag började slappna av, kände mig trygg.. DÅ kom det där hjärnspöket fram och sade åt mig att jag inte alls är trygg, att jag inte älskar Johan, att jag aldrig har varit lycklig och att jag aldrig kommer att bli det heller. Detta leder till en ny gråtattack.

   Jag hade en så bra kurator för tre-fyra år sedan på vårdcentralen. Jag funderar på om det är dags att ringa henne igen. Måste få bukt med det här innan jag gör något dumt som jag kommer att ångra.

   Alla har sina svackor, men mina är så extrema. Som om jag måste kämpa för att hålla mig flytande.


Sedan Johan och jag flyttade ihop i februari 2010 så har jag varit i vårat sovrum största delen av dagarna. Har ju datorn här inne. Första halvåret gick jag sysslolös hemma och fick knappt några pengar alls av F-kassan. Sedan började jag plugga på Komvux, och även om det var mycket att göra så spenderade jag mesta tiden hemma framför datorn. Både när jag pluggade och inte. (på komvux är det mest självstudier som gäller, lite lektionstid).

   Nu under sommaren har jag bara suttit hemma sysslolös igen, den här gången helt utan pengar! Mina sparpengar tog slut sent i juni, dessutom fick Johan lite mindre lön än vanligt nu i juli p.g.a av två karrensdagar. Vi har fått låna pengar av mina föräldrar för att kunna köpa mat den här månaden, och vi har köpt det allra billigaste i matväg. Jag som älskar att laga mat har fått nöja mig med att steka upp färdiga köttbullar!

   Om man reflekterar över hur det har varit det senaste är det inte så konstigt att jag hamnat i en svacka känslomässigt.

   Idag börjar skolan igen. Detta blir min första termin då jag ska plugga heltid, och min sista termin på Komvux. Detta är också ett orosmoment eftersom jag inte vet om jag kommer att ha någon inkomst efter skolan.

   Pengar pengar pengar. Finns det något som skapar mer ångest än pengar?

   Eftersom jag skall plugga heltid kommer jag att få & låna sammanlagt ca 8 600 kr/mån, vilket är offantligt mycket pengar för mig! Men samtidigt känner jag inte att jag kan unna mig att köpa nya fina kläder, trots att nästan alla mina är för stora nu. Jag känner att det vore bäst att spara varenda krona som inte går åt till mat och räkningar, utifallatt jag skulle sitta inkomstlös efter december.

   Jag känner mig så duktig med viktnedgången, då tycker jag att jag BORDE kunna unna mig lite fina nya kläder, men icke.


Jag är medveten om att detta blev ett väldigt svamligt inlägg, men jag behöver få skriva av mig lite.

Av Jenny - 14 augusti 2011 15:41

Det är sårande när en vänskap är över, och den ena partnern inte ens vet om det. Har en gammal vän som det kan g många månader utan att hon hör av sig, när hon väl gör det vill hon ha något/låna något eller ha skjuts någonstans. Ibland lägger hon in något så som "vi får höras snart och ta en fika eller en öl", men om man hör av sig angående nämnda fika/öl har har hon inte tid eller ingen lust eller ork.

   För någon månad sedan hörde jag att hon och hennes fästman hade problem efter att hon varit otrogen mot honom. Borde ju inte ha visat sympati för henne egentligen för att det var ju hon själv som satt sig i situationen, men jag var orolig för henne så jag skickade ett privat meddelande till henne på facebook för att kolla hur det var med henne. Fortfarande inte fått något svar.

   Nyss ringde hon Johan och ville låna en DVD-brännare. Han hade ingen så hon sa bara "OK, tack ändå, ha det bra" och så var det med det. Inte hört från henne alls på tre månader.


Jag är arg och ledsen och vet inte riktigt vad jag ska göra. För jag tror helt allvarligt att hon inte själv vet om eller förstår att hon är en sjukt dålig "vän".

Av Jenny - 12 augusti 2011 08:16

HEJJA MIG FÖR FASEN!! Jag har nått mitt första delmål! Under 90 kg innan skolan börjar! Skolan börjar på måndag, och idag (fredag) väger jag in på 89,9 kg  


Midjemåttet ligger kvar på 92 cm, stussmåttet jag minskat med en cm sedan förra veckan och ligger nu alltså på 114 cm. Bystmåttet har faktiskt minskat med 2 cm!! Från 122 till 120. Första gången sedan i maj som de minskat.


Nu har jag alltså gått ner 10 kg (eller ca 9,5 kg) sedan vi köpte vågen i juni. Innan dess hade jag minskat 7 cm i midjan sedan jag börjat, så jag lär ha vägt över 100 kg då. säkert minst 102 kg. Alltså närmar jag mig -15 kg snart!


Igår var en jobbig dag, jag var så gottissugen att jag nästan klättrade på väggarna! Men jag fuskade inte ändå   


Blir en till invägning och mätning på tisdag eftersom det då är tre månader sedan jag började "min resa".

Av Jenny - 10 augusti 2011 18:15

Mira ställde en fråga här på bloggen som jag tänkte besvara så att alla ser, för jag får faktiskt frågan ibland. Jag som trodde att ingen förutom Vivi och Margita läste min blogg!

   Mira undrade vad jag följer för diet/program för att gå ner i vikt. Här är mitt svar:


Inga problem! Jag följer ingen speciell diet utan har rådfrågat min storebror (som har masters i kost & friskvård) om vad jag borde dra ner på och vad som är nyttigt. Jag äter inget godis, ingen glass, inga chips, kakor eller liknande FÖRUTOM på lördagar då jag unnar mig något jag varit sugen på under veckan. Som lördagsgodis när man var liten ;)
   Till vardags äter jag havregrynsgröt med russin, kanel och lättmjölk till frukost, ägg och keso till mellanmål, ibland en omelett till lunch, och till middag börjar jag alltid med sallad så att jag redan är lite mätt när jag börjar äta det andra. I kolhydratväg äter jag nästan aldrig pasta längre, utan potatis, quinoa, couscous eller bulgur.
   Som motion så tränar jag ca 45 min 5 dagar i veckan genom att dansa, hoppa och göra olika aerobicsövningar framför spegeln till min favoritmusik. Ibland tar jag en långpromenad i rask takt också, men det är inte lika roligt som att studsa runt hemma som en idiot   


PS. Om jag får likna min kosthållning till någon diet så är det nog GI, eftersom jag äter mycket grönsaker och har dragit ner ordentligt på kolhydraterna. DS.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggvänner

Gästboken


Skapa flashcards