Alla inlägg under december 2010

Av Jenny - 31 december 2010 15:13

Januari
I januari spenderade jag nästan all min tid i Johans lilla lägenhet på Sörhaga. Packade och förberedde båda våras lägenheter inför flytten. Började praktisera på en lokal Montessoriförskola.

Fick en släng av den charmiga vinterkräksjukan.



Februari
 
Flyttade ihop med min älskade Johan i vår första gemensamma lägenhet, mitt inne i stan. Fyllde 24 år, praktiserade på Montessoriförskolan och jobbade på att få i ordning lägenheten.



Mars
Johan fyllde 28 år, vi bestämde oss för att åka till Varberg på våran ettårsdag, och jag fortsatte praktisera på Montessoriförskolan.



April
 
Det blev äntligen vår! Grillade en hel del, avslutade praktiken på förskolan, fortsatte långsamt att få i ordning på lägenheten.



Maj
Skickade in kursansökningar till komvux, firade ett helt underbart år med Johan, åkte till Varberg, började umgås mer med familjen Sörensen.



Juni
Märkte att nästan alla av mina mat-allergier hade försvunnit, fick bebisfeber av att umgås med familjen Sörensen, fick nys om kattrasen Sibirisk Katt.



Juli
 
Åkte på utflykt med mor och syster.
Hälsade på hos en uppfödare av sibiriska katter i Göteborg (Miss Emmi's). Hon hade en kull på knappt sex veckor, jättesöta små kissar. Kände liiite klåda i näsan av kattungarna men ingen alls av de två vuxna honorna jag fick gosa med. Fick med mig en pälstuss hem från de vuxna honorna som jag "klädde" kudden med. Sov hela natten utan allergisk reaktion. Drömmen om att ha en katt tog vid.



Augusti
 
Hälsade på ännu en uppfödare (Laghamras). Denne hade inga kattungar och jag kände ingen allergi alls. Fick även här med mig päls hem att sova på, än en gång utan det minsta lilla stick i näsan!
Började på komvux vilket var skrämmande, spännande och roligt!



September
Hälsade på hos den tredje och den fjärde uppfödarna (den tredje var egentligen inge uppfödare, utan en fodervärd, där jag en tredje gång fick med mig päls hem att sova på som än en gång inte resulterade i någon allergi alls). Hos den fjärde (Margita) tingade vi en liten kattpojke på knappt fyra veckor vid namn S*Senga's Alija Amishai. Vi bestämde att han skulle heta Heike hemma hos oss.
Kände än en gång av lite allergi i näsan av de små kattungarna, men tänkte att eftersom det bara var lite klåda i näsan så kunde jag leva med det till att Heike skulle växa upp och förlora kattungepälsen, och dessutom förlora mer allergener vid kastrering.



Oktober
 
Började processen att bli blondin igen. Såg förjävligt ut hela den månaden.
Började göra i ordning lägenheten för att få hem Heike, köpte allt från toalettlåda och matskålar till en stort och dyrt klösträd.



November
Skitmånaden med stort S.
Johans farmor gick bort den 2, sedan gick hans morfar oväntat bort den 11.
Hämtade hem Heike den 14, på förmiddagen. På kvällen började jag känna av allergin men det var inte mer än vad jag kunde leva med. Han var ju fortfarande bara kattunge, det skulle dröja ett par månader tills kattungepälsen och de allergenerna var borta.
Dagen efter började det bli värre och redan den kvällen hade jag röda svullna läppar fulla av små blåsor, jag nös nästan oavbrutet, jag grät ännu mer och det kändes som om hela min hjärna kliade.
Morgonen efter gjorde jag mig i ordning för Johans farmors begravning och ringde sedan till Margita och berättade om situationen. Kunde naturligtvis knappt prata för all gråt. Hon var så underbar och hjälpsam och sa att vi redan samma dag kunde få komma tillbaka till henne och lämna Heike där tills vi hittade någon som ville köpa honom. Dröjde bara två dagar tills jag fick ett telefonsamtal från en tjej som köpt Heikes bror Aslan. Åkte tillbaka till uppfödaren för att skriva avtal med Heikes nya matte, som kallar honom för hans "riktiga namn" Amishai. Hos henne och hennes sambo bor han nu med sin bror och två norska skogkattsherrer på elva år.



December
 
Mycket nedstämdhet och apati den här månaden efter en känslomässigt utmattande novembermånad.
Fick mina betyg:
Religionskunskap A = G
Historia A = G
Engelska B = MVG
Svenska B = MVG
Johan pajade vänstra knät (trasig slemsäck) och sjukskrevs de senaste två veckorna fram till jul. Var hos min familj dan före dopparedan, och hos Johans familj på julafton. Trots mycket ångest runt omkring så var själva julhelgen lugn och harmonisk. Så skönt!
I mellandagarna har vi varit uppe i Skövde för att gratta Robert, sedan uppe i Åmål för sent julfirande med Johans syster och hennes familj.
Nyårsafton hade vi tänkt att spendera hemma, men efter middagen ikväll är vi bjudna på en liten fest med ett fåtal vänner till Johan. Passar mig perfekt!


Nu får vi hoppas att nästa år blir bättre än va det här året slutade!

Av Jenny - 23 december 2010 13:27

Imorgon är det julafton! Det enda jag vet ska hända då är att vi ska åka ut till Johans föräldrar lagom till Kalle Anka och sova över där till juldagen.

   Men redan ikväll blir det firande hos mina föräldrar. Både min bror och min mamma jobbar julhelgen, så vi firar ikväll istället. Men inte riktigt julfirande, utan vi firar mamma som fyllde år den 20 och min svägerska Annika som fyllde den 13, så det blir kakor och smörgåstårta och sedan julklappsutdelning. Låter det konstigt? Det är det också.


God jul på er!

Av Jenny - 22 december 2010 20:07

Nu är den tjusiga granen klädd!   


 

 


Blonderat håret idag. Det blev ljust, men på tok för gult! Så det blir en till slingning innan nyår, såhär kan jag ju inte se ut!   


 


Skickade ut tio julkort för en vecka sedan, alltså den 15 december, men det verkar inte som om något av dem kommit fram!   

Hoppas att de kommer fram innan julafton!

Av Jenny - 22 december 2010 16:11

Lite mer bilder, men inte mycket att skriva om.

 

Granen! Får ladda upp en nya bild på när vi klätt den ikväll.


   


 

 

Hoppas att alla mår bra och känner av lote julstämning   

Av Jenny - 19 december 2010 19:58

Glad fjärde advent!

 


Julstämningen är på topp här hemma.   


Bilder på julmys följer:

  Ischoklad och knäck! Den mörka ischokladen innehåller russin, den ljusa ischokladen innehåller rivet apelsinskal.


  Tomtar!


  Pepparkakshuset och akvarellmålningen jag målade av ett julkort en gång.


  Huset


Har en vacker gran, men den står fortfarande ute hos Johans föräldrar. Ska hämta hem den senast tisdag.

   Johans mamma kommer äntligen hem från Holland imorgon, om flygen går som de ska.   

Av Jenny - 16 december 2010 19:27

Tillåt mig att citera en tjej (i min ålder för övrigt) som skriver så här i sin blogg:


"Smala är snyggast

Ja varför inte vara ärlig och tycka det liksom, då kan man ha alla kläder som dom visar på catwalken liksom.Vet att lindex inte ska ta in stora storlekar längre som Large!.Utan endast ta in Xsmall,Small i någon sort upplaga.Jag tycker personligen det är snyggast om man väger runt 50-56kg där i mellan , om man är lika lång som mig...eller lite kortare :)Tjocka människor är usch liksom hur kan dom förstöra sina liv!? Dom sitter där bara på sina feta arslen och äter massa. sen klagar dom på hur dom ser ut?Finns 2 saker som hjälper 1:banta , 2: träning..Men nej då dom vill bara att andra ska tycka synd om dom, Dom är för lata för att träna!Man ska vara smal, perfekt smal med andra ord:)Alla vill bli det men få lyckads att ta sig dit pga att dom inte orkar..Tss..Hellre för smal än hellre för tjock!"



(och ja - den här tjejen är nästan 25 år gammal, inte 15)

Blir så förolämpad!! Jag har en sköldkörtelsjukdom som heter hypotyreos som jag måste äta medicin för i resten av mitt liv. Det innebär en låg hormonproduktion i sköldkörteln vilket i sin tur innebär låg ämnesomsättning.

   Så det finns de bland oss "tjocka människor" som faktiskt motionerar och äter hälsosamt och ändå bara går ner 2-3 kilo om året. Både de men liknande problem som jag med sköldkörteln, och de som helt enkelt är födda med låg ämnesomsättning - vilket i många fall är ärftligt. Ungefär hälften av alla i min mammas släkt är överviktiga, och de har långt ifrån samma livsstil och många av dem lever mycket aktiva liv!

   Sen finns det de som har ätstörningar, och att äta för mycket (tröstäta/hetsäta) är lika mycket en ätstörning som anorexia och bulimi - men mycket mindre accepterad.


Varför ska vi överviktiga få ta så mycket skit? Räcker det inte att vi har skitsvårt att ens hitta kläder som passar? Jag har storlek 46/48 (alltså inte jättestort) och jag får nästan alltid handla på "tjockisavdelningar" där kläderna är dyrare och stilmässigt anpassade till kvinnor som är ca 40 år äldre än jag. Det är förödmjukande. Sen är det inte så jävla lätt att vara storbystad heller, men det är en annan historia.

Jag
Av Jenny - 11 december 2010 16:09

Nu har min käre sambo gått och skadat knät också! Satte knät mot något trubbigt och hårt på jobbet i förra veckan, sedan har det bara blivit värre. I onsdags blev det läkarbesök där de konstaterade att slemsäcken i knät har brustit! Så nu går han med kryckor och är sjukskriven fram till jul. Svullnar det upp mer eller om han får feber måste vi till akuten där de då måste "öppna upp och spola rent" och skriva ut en pennicillinkur. Men än så länge verkar det gå åt rätt håll.


Igår åkte vi ut till Johans pappa (hans mamma är fortfarande i Holland och tar hand om det praktiska med mormorn efter morfarns bortgång) och hjälpte till att röja i deras garage. Johan skulle lyfta en bag med sin ena krycka, och precis när jag böjer mig fram för att hjälpa honom så tappar han bagen och jag får en krycka i pannan med en smäll! Det var så pinsamt, för jag började gråta! Det gjorde inte jätteont, och jag har bara ett litet rött märke i pannan, men jag blev så rädd att jag började gråta, som ett litet barn.     

   På kvällen satt vi alla (Johans pappa, bror, Johan och jag) i mjukisbyxor och kollade på Vem vet mest? följt av Kommisarie Morse och åt ost och kex, och drack massor av julmust. I morses gick jag ut i skogen med Johans far och bror och sågade ner två fina julgranar (naturligtvis fått tillstånd av markägaren där Johans föräldrar bor). Tung, blöt snö och alldeles för korta ben resulterade i att jag ramlade omkull flera gånger! Ännu fler pinsamheter.

   När vi kom hem så gick jag till stan för att köpa en julklapp, och en klänning på Lindex jag tittat länge på men som jag varit för snål för att unna mig. Väl i kassan så kostar den 150 kr mindre än vad som stod på lappen! Då har dom satt rabatt på den utan att ha hunnit märka den. Jätteglad blev jag!!

   Ikväll ska vi kolla på antingen Love Actually eller The Holiday (mina favoritjulfilmer tillsammans med The Family Stone/Välkommen till familjen) och julmysa lite med glögg, lussekatter och lite annat mys.


Nu när det mesta jobbiga börjat lugna sig och vi har kommit in i vardagen igen så känner vi båda hur mycket vi saknar Heike. Visst är det delvis det faktum att vi inte kan ha en katt i dagsläget som gör oss/mig ledsna/ledsen. Med mest är det faktiskt att vi inte kunde behålla just Heike! Världens mysigaste och roligaste kattunge, som säkert kommer att bli en ännu gosigare kastrat.   

Av Jenny - 7 december 2010 11:46

Överlevde drygt tre timmar på Ullared igår!

   Fråga: Varför kan inte de galna tanterna på Ullared bara harkla sig och säga "Ursäkta, kan jag få komma fram?" eller t.o.m "Flytta på dig!" istället för att knuffa och fösa mig ur vägen med hjälp av sina kundvagnar?! Fick bita ihop för att inte skrika fula ord.

   Jag spenderade som vanligt liiite för mycket, men jag fick köpt en massa bra grejer! Gardiner till vardagsrummet, duschdraperi, underställ och kalsonger till Johan, non-stick-stekpanna, liten julklapp till Johan, granglitter, halsdukar till både Johan och mig, mössa till mig, julgransfot, BH och trosor, fin prickig bordstablett att ha på köksbänken, liten serveringsbricka med tomtar på, jättefin vispskål plus två matchande små serveringsskålar, ergonomisk musmatta med handledsskydd (älskar den!), tre par grova stumpbyxor, juladresser, spira (till toppen av granen), förvaringsburk och en sodastreamsmak (apelsin).

   Idag är jag trööööött och har så ont i fötterna! Tur att jag ändå måste läsa.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggvänner

Gästboken


Skapa flashcards