Direktlänk till inlägg 31 januari 2012

Oduglig

Av Jenny - 31 januari 2012 07:36

Får ni ibland känslan av att samhället i stort anser att ni inte duger? Den känslan har jag haft de senaste dagarna.

   Det finns nästan inga jobb jag kan få utan arbetslivserfarenhet, det finns inte heller några yrkesutbildningar jag är intresserad av som inte kräver arbetslivserfarenhet. Och hur skall jag få arbetslivserfarenhet om ingen vill anställa mig på grund av att jag inte har någon arbetslivserfarenhet?

   

Var i Göteborg för att shoppa lite i helgen, och fick där ännu fler hugg i självkänslan. Det minsta problemet är väl att jag är kortare genomsnittet (158 cm), så jag får låna min mammas symaskin för att sy upp alla byxor jag köper. Men dessutom har jag bra mycket större bröst än genomsnittet också (80G/75H) vilket gör att jag inte hittar BHar någonstans! Inte ens Change hade någon som passade!! Skall åka tillbaka till Göteborg på lördag för att leta på Korsetten och Victoria och se ifall de har, men har de det blir de förmodligen hutlöst dyra, vet folk som köpt BH på Korsetten för över 1 000 kr/st.

   Jag kan dessutom aldrig köpa toppar utan stretch i om de ska passa någorlunda över både byst och midja.

   

Sedan är jag blekare än genomsnittet också! Har nu äntligen hittat en foundation som passar (Make Up Stores Matt Foundation i nyansen Milk), och även en concealer (M.A.C Studio Finish Concealer i färgen NW20), de är dyra båda två men är de enda jag hittat som passar.

   

Jag studerar 75% av heltid på Komvux, jag får in ca 6 600 kronor i månaden. Har har inte råd att behöva lägga ut så mycket pengar på sådant som andra kan köpa för mindre än 50% av priset jag betalar. Är fullt medveten om att smink inte är en nödvändighet, men en bra BH är det.


Sedan har vi ju H&M som på sin hemsida har de flesta plagg upp till storlek 46 - ibland tilll och med 48 - men i butikerna har de samma plagg upp till max storlek 44! Vad är det för budskap de vill få fram? "Vi vill inte ha tjockisar i våra butiker"? När jag frågade kassörskan hur det kommer sig att samma plagg som finns i 48 på hemsidan aldrig finns i mer än 44 i butik, så svarade hon bara "Vissa plagg köper vi helt enkelt inte in i de större storlekarna." Nähä? Bra svar.


Jag menar inte att jag tycker att jag är oduglig. Men jag känner mig rätt så sparkad på ibland.

 
 
Vivi

Vivi

31 januari 2012 09:36

Ush förstår att det känns motigt och jag förstår dig !
Vi har verkligen fått ett samhälle med en massa jäkla mallar, eller inte en massa, ett par få !
*suck*
Det är bara för jäkla fel och sorgligt!

Det där med jobb är ju också så svårt, kommer själv ihåg hur det var att söka jobb utan erfarenhet, skitsvårt !
Kom däremot att tänka på en grej... vet ju inte hur mycket tid du har men ibland om man jobbar som volontär för rädda barnen eller rödakorset så får man både erfarenhet och utbildningar, inga pengar tyvärr, men det brukar hjälpa en i CVt.
Kanske värt att kolla upp ?
Du är så himla fin Jenny, jag är säker på att det kommer lösa sig för dig, men jag förstår att vägen dit känns motig och lång.
Massa kramar !!!!!!

http://www.missvivis.se

 
Vivi

Vivi

6 februari 2012 13:15

Mahhhh, tack Jenny ! Tack desamma, hoppas helgen varit bra ?!

Det där med att berätta om graviditet är svårt, jag hade säkert nämnt att jag var gravid när jag hade talat om det för alla närstående, men det är som du säger svårt om ngt händer.

Däremot tror jag ändå på att berätta iaf för närstående, en väninna till min syster sa nämligen ngt väldigt klokt "om något händer och du inte berättat att du är gravid kommer folk ändå undra varför du är så ledsen, du har ju alltid rätt att sörja och få stöd även om barnet du förlorat inte var fött". Hon har en bra poäng där.
Men som du säger, kommentarer från ytligt bekanta på FB kan man egentligen vara utan.
Kramar !!

http://www.missvivis.se

 
Vivi

Vivi

7 februari 2012 09:51

Man får väl se om man får chansen att oroa sig för att berätta om en ev. graviditet i framtiden :)
Jag vet att jag hade berättat det för alla närstående personligen, men sedan hade jag nog varit ganska snabb med infon till mina bloggisar ;)
Kramar

http://www.missvivis.se

 
Vivi

Vivi

9 februari 2012 11:02

Jag tror helt ärligt inte jag eller maken skulle legat med en kändis ÄVEN om vi MOT ALL FÖRMODAN :) fick chansen :P
Ja när Johan blir kändis så löper ni ju båda två risk att springa på kändisar faktiskt ! För det är klart att du kommer hänga med på en del världsturner ;)

Ohhh dracula är helt klart sexig ! Förstår varför du gillar den kombinationen med Gerald som Dracula he he ;)

Oh du måste se filmen, riktigt bra och billig att hyra eftersom den är "gammal" :) , men se den med en packe näsdukar....

Kramar !!

http://www.missvivis.se

 
Margita

Margita

10 februari 2012 15:43

Åh Jenny! Det låter som det inte alls är lätt för er ungdomar idag. När jag var ung kunde vi i stort sett välja vilket arbete vi ville ha. Jag kan inte förstå att inte ungdomar ska få en bättre chans till arbete, det finns ju så många äldre som är trötta och behöver gå ner i tid till exempel.
Sen är det det där med utseendet....suck säger jag också. Alla dessa ideal, där du tycker att du inte passar in. Men vet du vad jag tror? Det är inte många som gör det. gå bara till närmsta badhus ;) Du är en så klok och fin tjej Jenny! Och du är söt, fast du har en stor bh-storlek! hihi KRAM!!!! <3 (ps - jag har också en stor bh-storlek, har alltid haft och en icke-ideal kropp....hehe)

http://sengas.bloggplatsen.se

Jenny

10 februari 2012 16:35

Tack för dina fina ord, Margita

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 31 augusti 2014 17:31

Nu var det ju vansinnigt länge sedan jag bloggade. Men från och med imorgon är jag arbetslös igen (i fyra månader, börjar nytt jobb på samma gamla arbetsplats efter årsskiftet) så då har jag en massa tid över och kanna känner mig inspirerad att blo...

Av Jenny - 2 januari 2014 19:08

Nyårslista för år 2013   Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?  Jag fick en visstidsanställning och jag övningskörde   Höll du några av dina nyårslöften? Hade inga, som vanligt.   Blev någon/några av dina vänner föräldrar i ...

Av Jenny - 30 maj 2013 14:55

Åsikter?

Av Jenny - 28 maj 2013 15:33

Här har vi sminkalternativ nr två, ska alltså välja sminkning inför min brors bröllop om mindre än en månad.Åsikter? ...

Av Jenny - 22 maj 2013 09:32

Min bror gifter sig som bekant om en månad, och jag vet inte hur jag ska sminka mig. Har köpt en turkos klänning i spets, och kommer att ha en svart bolero, ett svart bälte och svarta skor. Jag kommer att ha håret utsläppt och lockigt. Jag tänkte a...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggvänner

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards